måndag 8 september 2014

Ät mig av Agnes Desarthe

Ät mig av Agnès Desarthe var min första bok i min tre-på-tre utmaning denna höst. Mitt tema är Paris och det är där Ät mig utspelar sig.

Myriam startar en restaurang hemma hos sig själv i Paris. Eller snarare så bor hon i sin egen restaurang eftersom hon inte har råd med en egen bostad.

Myriams restaurang fungerar och det går såsmåningom bra även om det är lite trögstartat. Räddningen är hennes servitör och självpåtagna allt-i-allo Ben.

En hel del handlar boken om restaurangen Chez Moi men mest handlar den om Myriam och hennes liv och den kris vilken såsmåningom ledde till att hon öppnade restaurangen.

Lite feelgood är det men inte lika mycket som jag förväntade mig. Definitivt är det mycket franskt men kanske lite mindre Paris än jag hoppats.

2 kommentarer: