måndag 11 augusti 2014

Min Tre på Tre höst: Paris

Självklart vill jag även denna höst vara med i Pocketlovers trevliga utmaning Tre på Tre. Det är tredje året jag är med. Tre x Italienska deckare och Tre x Isabelle Allende har det blivit tidigare år. I år blir det Tre x Paris.

Jag ligger lite efter vad gäller fransk litteratur. Jag har fokuserat på att bredda min spanska och latinamerikanska läsning de senaste åren och känner att det vore fint med lite mer franskt. Jag har läst en del franskt genom åren men ändå rätt begränsat.

Mitt första intryck är iallafall att det översätts mycket mer franskt än spanskt till svenska. Kanske beror det på Sekwa förlag som tycks hittat sin nisch på den svenska marknaden. Sekwa når verkligen ut bland bokbloggarna och det finns mycket franska tips att hitta i bokbloggosfären. Att Sekwa ger ut samtida litteratur som utspelar sig i nutid tilltalar mig. Och jag konstaterar dessutom att deras pocketböcker alltid är otroligt stiliga.

Det blir tre pocketböcker som alla, som jag förstått det, utspelar sig i Paris:

Ät mig av Agnès Desarthe - Fransk feelgood?

No och jag av Delphine de Vigan - Läst mycket gott om hos flera bokbloggar

Vi ses på Place de la Sorbonne av Justine Lévy - För titelns skull

2 kommentarer:

  1. Jag har läst alla tre (gillar franskt), det blir spännande att läsa vad du tycker om dem. Själv tyckte jag väldigt mycket om Ät mig och Sorbonne. No och jag är också bra men dom andra två uppskattade jag mer :)

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot läsningen. Förhoppningsvis blir det mer franskt efter detta!

    SvaraRadera