onsdag 2 augusti 2017

Tyko, Will och Tea - tre fantasyserier

Det har blivit ovanligt mycket läst i sommar. Inläggen om mina lästa böcker rasslar in på bloggen just nu. Av bara farten läste jag även första delen i tre för oss nya fantasyserier som föll 10- och/eller 13-åringen i smaken. Det är alltid tillfredsställande när nya serier blir upptäckta och omtyckta. Då vet jag vad jag ska låna hem från biblioteket ett tag framöver.

Först ut Tyko i Den dansande djävulen av Martin Widmark, känd för Lassemaja böckerna. Jag tyckte riktigt bra om skildringen av arbetet och livet som slavar i gruvan för de unga pojkarna. Av någon anledning föreställde jag mig det hela som en kombination av gruvorna i Falun och Röros, men med en större 1700-tals stad ovan mark. Det mystiska okända fantasyrelaterade som glimtar till inför nästa bok intresserar mig inte. Så jag lämnar serien där.



Därefter Will i Spejarens lärling av John Flanagan. Denna bok fick nog bästa möjliga betyg  eftersom det nu blir svårt att välja om det ska läsas mer om Spejarens lärling eller mer av Rick Riordan härnäst. Själv gillade jag också denna bok såpass mycket att jag faktisk tror jag kommer hänga med hela serien. Klassisk medeltidsfantasy med klassiska teman däri.




Slutligen Tea i Ängeln utan vingar av Maud Mangold. Jag fångas inte av den här Men alla serier som får betyget; “Du måste låna nästa nu” eller “Synd att det bara är tre delar”  vittnar om att det definitivt är lyckat för sin målgrupp. En annan värld i skogen precis intill förortsbebyggelsen. Lite tomtar&troll fantasy. Pluspoäng för att vildvittror finns i verkligheten inte bara i Ronja Röverdotters värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar