fredag 1 april 2016

Ett folk utan land av Melina Marchetta

Den här ungdomsfantasyn av Melina Marchetta gillade jag riktigt mycket. Det var ett tag sen. Jag har blivit lite blasé av att ha läst kanske lite för mycket ungdomsfantasy (och ungdomsdystopi) de senaste åren. Men något gör att jag grips och tar till mig denna. Varför. Jag vet faktiskt inte. Kanske det annorlunda fantasygreppet med flyktingströmmarna och det ovissa, oklara med och mellan de två huvudkaraktärerna. De två fristående fortsättande delarna kommer säkerligen översättas. Melina Marchetta rider väl fortfarande på Jellicoe Road succen i Sverige. (En bok som däremot inte tilltalade mig).

1 kommentar:

  1. Jag gillade den också! Så mycket att jag gjorde en intervju med författaren. Välkommen att läsa: http://www.kulturkollo.se/2015/06/03/kulturkollo-moter-melina-marchetta/

    SvaraRadera