måndag 15 september 2014

Sparkle av Kaya McLaren

En feelgood i min smak och då för vintersäsongen i Colorados skull.

Titelns Sparkle är en liten amerikansk skidort i Colorado där Jill tillbringat några ungdomsår boende hos sin morbror som har någon slags nyckelroll i driften av liftsystemet. De bofasta åker skidor, precis som säsongsarbetarna.

Jill hamnar dock i Texas när hon gifter sig och återvänder inte förrän hon lämnat sin man efter att han varit otrogen. Hastigt flyr hon och landar hemma hos sin väninna Lisa. Lisa i sin tur är trött på att leva ett utåtriktat singelliv och bestämmer sig för att vänta på kärleken istället. Till grannar har de Lisas manlige barndomsvän och en drös manliga säsongsarbetande skidåkare som bor i en ful ombyggd trailer. Upplagt för åtminstone någon romans för någon av Jill och Lisa bland männen i trailern förstås. Men det finns fler inblandade i boken.

Sparkle av Kaya McLaren är trevlig feelgood i vintriga Klippiga Berg. Jag hade gärna fördjupat mig mer i skidåkningen och de säsongsarbetande skidkillarnas syn på livet - exklusive deras bravader med olika kvinnor.

Det är en väldigt amerikansk bok och en hel del gud bland sidorna (Jag undrade tom stundtals om boken skulle kunna platsa på hyllan Christian Literature som min gästbloggare Susanna skrev om för några år sedan). Men är man ok med det och tar boken för det den är och inte väntar sig något annat så är det onekligen trevligt med chiclit+skidåkning.

Boken läste jag under bloggsommarlovet.

2 kommentarer:

  1. allt som har med snö och vinter att göra tilltalar mig lite extra. kanske man skulle försöka sig på den här som låter rätt så mysig :)

    SvaraRadera
  2. Mys-pys när det är kallt ute kanske?

    SvaraRadera