tisdag 9 september 2014

Little Bee av Chris Cleave

Little Bee av Chris Cleave handlar  framförallt om flyktingflickan Little Bee som kommer till England från Nigeria. Efter två år inlåst på en flyktingförläggning ska hon försöka ta sig vidare. Innan flykten träffade hon Andrew och Sarah O'Rourke på en strand i Nigeria. Hon har Andrews visitkort och hon söker upp familjen.

Little Bee är flykting från ett land som på pappret är relativt lugnt. Men de, som sett vad oljebolagens män gör med människorna som bor där de vill exploatera, är hotade till livet. Det förutsätter dock att de som Little Bee överlevt själva. Men detta är inget giltigt skäl. Nigeria är ju ett relativt lugnt land på pappret.

Men något hände på den där stranden. Något som för evigt knyter samman Little Bee med Sarah och Andrew. Kan Sarah och Andrew hjälpa henne?

Jag tycker om Little Bee, men ofrånkomligt jämför jag boken med Karin Campbells Här är jag nu som jag läste i somras. Och i den jämförelsen är Här är jag nu mycket starkare. Det är något med att Abdis röst i Här är jag nu känns mer äkta, mer på riktigt än Little Bees. Dessutom knyter en vardag, inte ett ganska osannolikt möte på en strand, samman huvudpersonerna och berättelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar