söndag 24 augusti 2014

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald

Sara är en ung kvinna och bokläsare som jobbar i bokhandel i Haninge. Hon brevväxlar med en gammal dam i Broken Wheel i Iowa. När Saras bokhandel lägger ner beslutar sig Sara för att ta sig en två månader lång ledighet och hälsa på Amy. Väl där tänker hon sig sitta och läsa och prata böcker med den gamla damen. Men det går inte riktigt som hon tänkt sig. 

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald  är en sån där skön lättläst feelgoodbok som jag älskar att varva min läsning med. Det händer inget anmärkningsvärt oväntat i boken när handlingen väl tagit fart, men själva idén med Saras resa till en liten landsortshåla i Iowa är å andra sidan desto mer mer udda. Jag hade dock gärna sett att karaktärerna fördjupats något. Jag hade gärna lärt känna dem bättre.

 För den som vill läsa en bok av en ny svensk feelgoodförfattare rekommenderar jag Läsarna i Broken Wheel rekommenderar. En fröjd är det för en bokläsare att läsa om en annan bokläsare dessutom... En massa boktips går att hitta bland sidorna. En läslista på slutet kanske skulle varit något?

Det finns faktiskt vissa likheter med Eva Ludvigsens Här och nu som jag också läst i sommar, även om böckerna ändå är väldigt olika. Förutom alla feelgodvibbar så det är något med det där att starta något nytt och tillhöra ett annat sammanhang i en liten landsortshåla i USA som går igen i båda böckerna.

Boken läste jag under bloggsommarlovet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar