fredag 7 mars 2014

Inbox (1) av Daniel Glattauer

Inbox (1) av Daniel Glattauer är en väldigt snabbläst och annorlunda bok, såtillvida att den helt består av en e-mailväxling mellan Emmi & Leo. Emmi & Leo lär av misstag känna varandra via e-mail när Emmi försöker avsluta en tidingsprenumeration till fel mailadress: Leos.

Mailväxlingen utvecklas till en slags kärlekshistoria. Men Emmi är "lyckligt gift". Kan man vara otrogen via e-mail? Absolut. Beroende på vad man lägger in i begreppet förstås. Jag begriper mig faktiskt inte på Emmi, som inte har för avsikt att lämna sin familj, som engagerar sig så i sin relation till Leo och som dessutom ställer höga krav på Leos trohet.

Samtidigt som romanformen e-mailväxling inte tilltalar mig, snarare tråkar den ut mig, så fascineras jag över hur Daniel Glattauer lyckas bygga upp en sådan dramatik mellan två personer som aldrig träffats. Skickligt. Och även om storyn i allra högsta grad känns osannolik så lämnar den kvar en stilla undran.

Någon feelgoodbok är det inte. Alla blir förlorare i det drama som utspelar sig.

Inbox (1) är en internationel bestseller men ingen bok jag rekommenderar. Ovanligt nog en österrikisk författare och jag antar boken utspelar sig i Österrike, men om Österrike får man intet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar