tisdag 18 mars 2014

Den vita katten av Holly Black

Så har jag då gett mig in i ännu en urban fantasyserie. Efter att ha läst första delen Den vita katten i serien Berörarna så känns det sisådär 50/50 att jag kommer fortsätta läsa ut hela trilogin. Jag har påbörjat andra liknande serier utan att kännt något behov att fortsätta. Det krävs något extra för att jag ska känna suget efter hela serien, som t ex i Hungerspelen och De utvalda.

I Holly Blacks berörarserie är Cassel Sharpe vår unge huvudperson. Han tillhör en berörarsläkt men är själv inte berörare. Eller Surprise! är han kanske ändå en berörare? Berörare finns det lite olika sorter av, dödsberörare, minnesberörare, turberörare, känsloberörare, tranformationsberörare... Beröringen är en slags magi och utövandet har förbjudits i USA varför alla måste bära handskar... Roligt historiskt sidospår är att berörandet är tillåtet i Australien, eftersom Australien grundades av en straffkoloni av berörare...!

Cassel går på en internatskola men blir avstängd när han går i sömnen uppe på ett tak. Jag fattar faktiskt aldrig riktigt varför. Cassel har två berörarbröder som intrigrerar om makten i en av de maffiasläkter som Casels släkt är knuten till. Detta maktintrigrerande är orsaken till det spännande i berättelsen. Annat innehåll i romanen är ung obesvarad kärlek och vänskap ungdomar emellan.

Överlag tycker jag karaktärerna är ganska platta och det tog en lång stund att komma in i boken eftersom allt som rör det där med hur berörandet fungerar måste förklaras först. Intressantaste karaktären tycker jag oväntat är morfadern...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar