lördag 15 mars 2014

Coraline av Neil Gaiman och P. Craig Russell

Coraline och hennes familj har nyligen flyttat till ett stort hus på landet. I huset finns även andra hyresgäster. Det är de sista dagarna på sommarlovet. Coraline har tråkigt. Hennes föräldrar tycker hon ska sköta sig själv. Coraline finner en väg genom en låst och igenmurad dörr till en annan värld. I den andra världen finns en parallell värld till hennes egen. Där finns den andra mamman som ser -nästan - likadan ut som hennes egen mamma. Den andra mamman älskar henne väldigt mycket. Mellan de båda världarna vandrar även en katt, som kan tala i den andra världen, men inte i den riktiga. Det hela är väldigt läskigt, för den andra mamman är uppenbart inte god. Coraline måste själv rädda andra barns själar och även sina egna föräldrar som rövas bort av den andra mamman. Coraline är helt klart en väldigt modig flicka!

Jag har läst P. Craig Russells tecknade serieversion av Neil Gaimans Coraline. Jag skulle vilja läsa fler serier men jag är nöjd med att det åtminstone blir då och då. Coraline är en ungdomsroman, klassad 9-12.

Coraline som serie är lättläst och jag tycker om den precis som jag gjort med allt jag läst av Neil Gaiman. Det tecknade medför att det blir tydligt och det övernaturliga, onda och mystiska kanske något avdramatiserat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar