fredag 28 mars 2014

Bokgeografi: Italien

Här kommer en som oftast sen bokgeografi enligt O. Denna gång bär det av till Italien.  

  
1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Italien eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Stål har nämnts i flera andra bokgeografier och det är onekligen den bok jag senast läst som fört mig närmast det jag tror är det riktiga Italien. Utanför det som är enklast att se och ta in. Utanför det vi lämnar vår verklighet för, för att njuta av, när vi är på semester.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Italien. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Sicilianske Andrea Camilleri är en av mina absoluta deckarfavoriter. Sen jag började bokblogga har jag läst tre Camilleri, varav en var omläsning...; Utflykten till Tindari, Vattnets form och Krukmakarens åker. Det glädjer mig verkligen att det tycks som att Modernista valt att ge ut - eller åtminstone många av - hans deckare igen och att fler översätts.  Jag citerar mig själv från inlägget om Vattnets form:
Jag läser inte Camilleris deckare för själva deckarhistorierna. Jag läser dem för karaktärerna, miljöerna och den goda maten skull.

Jag har inte sett TV-serien men bilden av skådisen som spelar Montalbano har ändå etsat sig fast, så det är så han ser ut även i mitt huvud... Eftersom jag ine sett TV-serien vet jag inte om maten har den andra huvudrollen där? Jag blir iallafall alltid så otroligt sugen på riktigt vällagad italiensk mat när jag läser Camilleri.

När jag läste den spanske deckarförfattaren Domingo Villar visade det sig att även han hade Camilleri som favorit. Jag citerar mig själv i mitt inlägg om Nattens mörka toner. (Kan tilläggas att även hos Villar har maten en framträdande roll)

På mordoffrets nattduksbord ligger ett exemplar av Andrea Camilleris Terrakottahunden... En hyllning från ett spanskt löfte till en italiensk mästare...

Andrea Camilleri, född 1944 har enligt wiki gett ut 16 Montalbanodeckare, varav en handfull finns på svenska.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Italien, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag ville för några år sedan i min TRE på TRE utmaning med 3xItalienska deckare läsa Carofiglio, Guittari & Leon. Michele Guittaro fanns inte på mitt bibliotek och jag har således En florentinsk fälla kvar. Jag lyckades med min TRE på TRE utmaning ändå. Andrea Camilleri hade just fått en ny deckare Uflykten till Tindari utgiven på svenska som fick ersätta Guittaro...

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Italien.
Dagsaktuelle Zlatan får illustrera den italienska fotbollen. Han var ju ändå del av den ett antal år. Men roligare hade varit att illustrera italiensk idrottskultur med en cyklist. För de cyklar ju precis överallt i Italien. Åtminstone på alla alltför branta vägar i Dolomiterna.





Klicka på Italien för samtliga Italienrelaterade inlägg på Böcker emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar