fredag 31 januari 2014

Tre böcker på mindre än en vecka...

...har jag gett upp. Det är nog något slags rekord. För det är inte så ofta jag aktivt bestämmer mig för att inte läsa ut en bok.

Om böckerna kan jag säga följande; det var en historisk roman som var för tråkig, det var en chic lit som var för tråkigt och slutligen en slags feelgood som tog en oväntad vändning. En oväntad vändning som innebar att jag i de återstående två tredjedelarna tillsammans med huvudpersonerna skulle blivit involverad i ett stort mentalt och känslomässigt trauma. Något jag inte valt boken för. Tack och hej.

Till saken hör att alla tre böckerna var lättlästa och lättsmälta. En sorts böcker jag just nu känner för att läsa. Men lättläst kan vara oerhört svårläst om det inte är bra och framförallt om det är ointressant och tråkigt.

Nu är jag åter trygg då jag börjat på en bok av en av mina latinamerikanska favoriter; colombianska Laura Restrepos Mörkrets dotter. En bok jag vill läsa ut.

Men behovet av lättläst och lättsmält finns kvar. Men det i kombination med bra, eller lite bra iallfall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar