måndag 11 november 2013

I undrens tid av Ann Patchett

Det är mycket jag tycker om i I undrens tid.

Äventyrsskildringen, djungelmiljöerna, den bra historien, karaktärerna mm.

Det är en rakt igenom gedigen roman. Med början, mitten och slut.

Jag dras in i djungelns värld och det som var självklart utanför är det inte längre väl inne - precis som för bokens karaktärer när de når expeditionens centrum, forskarcentret, mörkrets hjärta... I undrens tid är en roman som engagerar, fängslar, fascinerar och tillför mig något nytt.

Den enda besvikelsen är nog slutet. Berättelsen tog några vändor där som jag gärna varit utan, men ett bra slut är det likväl.

Doktor Marina Singh tvingas hastigt att besöka sitt läkemedelsföretags forskningscenter långt in i Amazonas. En kollega har omkommit under mystiska omständigheter. Marina Singhs uppdrag är dels att ta reda på på vad som hänt och dels ta reda på hur långt forskningen fortskridit. Chefen på plats är Marina Singhs gamla handledare från läkarstudierna. Den egensinniga Annick Swenson  kör sitt eget race och har gjort sig onåbar för omvärlden.

Ann Patchetts bok I undrens tid gav mig ett angenämt möte med en ny författare som jag tror jag kommer att läsa mer av. Av Ann Patchett har tidigare givits ut Någon vakar i natten och Bel Canto. Båda lockar då jag förväntar mig att de håller samma klass som I undrens tid.

Boken är ett recensions ex från Norstedts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar