måndag 21 oktober 2013

438 dagar av Johan Persson & Martin Schibbye

Den är bra den här boken. Jag vet vad som hände, jag vet hur det slutade, jag vet en del om Ogaden. Ändå är boken en sidvändare och svår att lägga ifrån sig. I princip sträckläste jag 438 dagar (jag hade tacksamt nog möjlighet till det).

438 dagar skildrar bakgrunden till konflikten i Ogaden, förberedelser, tiden före i Nairobi och Somalia, vandringen in i Ogadenprovinsen i Etiopien, gripandet, tiden i häktet, tiden i Kalityfängelset, ambassadens besök, de anhörigas besök, medfångarnas livsvillkor och slutligen frisläppandet. Vilket fångas väl i bokens undertitel Vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar.Det är dramatiska 438 dagar, om än de allra flesta av de dagarna förmodligen var nära outhärdliga av annat än just dramatik, dvs av tristess och ovisshet.

Johan och Martin har skrivit stycken växelvis vilket fungerar väldigt bra och när de då och då lappar över något får vi en del situationer ur olika perspektiv. Det berikar. Jag känner att jag inte vill eller behöver orda så mycket om den här boken. Men en gripande avslutande scen i boken blir det i detta inlägg och det är hur Johan& Martin väljer att sova i samma rum, i samma säng, på samma sänghalva, första natten i frihet på hotellet i Istanbul.

Jag rekommenderar starkt en läsning av den här boken, för Johan & Martins upplevelser men även för en förståelse för situationen för fångarna i Kalityfängelset och människorna i Ogadenprovinsen. Kanske och förhoppningsvis är det så att denna bok kommer att läsas av många som aldrig annars skulle varit i närheten av att läsa en bok om vardagens realiteter på Afrikas Horn eller om politiska samvetsfångar. Boken augustnominerades just idag.

En annan riktigt läsvärd bok, biografi, som utspelar sig i regionen nämligen i Sudan, är Emmas krig som jag skrev om tidigare i år.

Läs mer om 438 dagar här http://438dagar.se/. 10 kronor per såld bok kommer att gå till Kalityfonden, en ideell förening som kommer att ge stöd till reportrar och fotografer över hela världen som som råkar illa ut på grund av sin yrkesutövning. Läs mer på http://kalityfonden.se/.

2 kommentarer:

  1. Håller med och går ett steg längre i min uppskattning av Jens Odlanders Tyst diplomati. Han lyckades att återskapa de historiskt långvariga och kärleksfulla relationerna mellan Sverige och Etiopien ... relationer som lätt kan förstöras när ivriga skribenter fattar pennan och tar sig in i ett land utan tillstånd. Martin och Johans inlägg är mycket bra och de ska få en extra eloge för sitt mod, äventyrslystnad kan också vara en drivkraft. Jens Odlander's mod bestod av att han kunde ha offrat sin karriär för sanningen i hans Tyst diplomati. Grattis igen, Jens!

    SvaraRadera
  2. Instämmer. Skrev om Tyst diplomati här: http://bocker-emellan.blogspot.se/2014/09/tyst-diplomati-av-jens-odlander.html

    SvaraRadera