tisdag 17 september 2013

Mörk ängel av Laini Taylor

Karou är en tillsynes vanligt ovanlig konstudent i Prag. En student som besväras av sitt ex, bor i en liten etta i Prags historiska kvarter och som hänger på favoritbaren-fiket med bästa kompisen Suzana efter skolan.

Men Karou är inte vanlig. Hon kan tex ta till önskningar som går i uppfyllelse, som tex att plötsligt behärska ett helt nytt språk. Det är så hon tex kan tjeckiska. Karou försvinner också plötsligt på ärenden hon måste göra. Och den som kallar på henne är en budbärare i form av en monster-demonfågel. Karou tar sig till en port, knackar på, släpps in i mellanrummet och därefter in till Brimstones affär. Affären som är en länk mellan människornas värld och Annorstädes. Brimstone är monster-demon eller sk kimär han med, tillika Karous fosterfar och dessutom trollkarl.

Karou vet inte så mycket om Annorstädes. Eller snarare, hon vet ingenting. Hon vet ej heller något om sitt eget ursprung eller vem hon är. Hon utför sina ärenden, hämtar och köper tänder i männsikornas värld till Brimstone. för att sedan återgå till studentlivet i Prag. Brimstones affär är hennes barndomshem och de fyra kimärer som bor där hennes familj. Men hon vill veta mer.

Akiva är en ängel. Hans igenkänning av Karou är omedelbar men han vet inte vad han ska göra med det. Han har ett uppdrag. Han är en krigare. Änglar och kimärer har i Annorstädes varit i krig i tusen år. Samtidigt som Karous insikt om sig själv, änglarna och kimärerna växer fram hamnar Karou mitt i konflikten.

Mörk ängel är helt klart en annorlunda fantasy. Onekligen har Laini Taylor skapat en helt egen fascinerande värld. Med en helt oväntad utveckling i mitten av boken. Att något oväntat skulle hända var dock väntat...Urban fantasy till unga vuxna har jag förstått att genren är. Ny sub-genre för mig. 

Mörk ängel är del ett i en serie. Och det känns att det bara precis börjat. Inte ens mot slutet av boken tror jag riktigt att jag förstått hur den här fantasyvärlden är tänkt att hänga ihop. Avsiktligt. Jag vill gärna läsa fortsättningen. Känslan när jag lägger ifrån mig boken är nämligen att det är ju nu det börjar liksom.

Boken är ett recensions ex från Bazar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar