lördag 21 september 2013

Den gamle mannen som läste kärleksromaner av Luis Sepulveda

Den gamle mannen som läste kärleksromaner av Luis Sepulveda är en oväntat trevlig bekantskap som låter mig tillbringa lite mer tid på riktigt i Amazonas än jag fick genom Isabel Allendes äventyrliga ungdomsbok Odjurens stad som jag läst alldeles nyligen.

Vi befinner oss långt in i Ecuadors regnskog. Några shuarer transporterar i kanot ner en död gringo till den lilla flodhålan. Den gamle mannen Antonio José Bolívar, en gång för länge sedan nybyggare, därefter levde han under många år med shuarerna, är den som räknar ut vad som hänt. Gringon har dödat några ozelotungar. Honan har blivit galen av sorg och hämnd. Nu kommer hon ge sig på alla människor i trakten. Vi följer Antonio José Bolivars jakt på ozelothonan och vi får tillbakablickar i hans liv. Och vi får veta hur hans böjelse för kärleksromaner vuxit fram.

Jag tycker väldigt mycket om denna korta innehållsrika roman.

Antonio José Bolivars liv är i fullständig samklang med djungeln men med kärleksromanerna som något livsnödvändigt och ålderdomens räddning från ensamhet och uttråkning. När han kom tillbaka till gringovärlden från shuarerna insåg han att han faktiskt kunde läsa. En gång för länge sedan hade han lärt sig detta, men kunskapen var oviktig i djungeln och glömdes bort. Vägen till att det är just kärleksromaner som gäller är fin läsning. Han tar sig till en större stad där han utforskar litteraturen för att komma fram till vad han vill läsa. När tandläkaren åker till den lilla flodhålan en gång i halvåret har han alltid med sig två nya romaner till den gamle mannen.

Den gamle mannen som läste kärleksromaner är en riktig liten pärla, som jag aldrig skulle upptäckt om jag inte satsat på att försöka läsa mer latinamerikansk litteratur. 

Luis Sepulveda är en chilensk författare som var studentledare under Allendes tid och som då tvingades fly från Pinochets Chile.

Ozelot från wiki

2 kommentarer:

  1. Den läste jag för många år sedan, minns att jag tyckte mycket om den! Behändigt format också.

    SvaraRadera