tisdag 13 augusti 2013

Jellicoe Road av Melina Marchetta (2)

Jag brukar instinktivt hålla mig avvakttande till hypade böcker. Jellicoe Road har i det närmaste älskats sönder i bokbloggsvärlden och jag blev därav just avvakttande. Men samtidigt är jag ju numer svag för ritkigt bra ungdomsböcker, så naturligtvis måste jag ge Jellicoe Road en chans. I samband med min ungdomsboksdrive på biblan i början av sommaren fick jag även med mig Jellicoe Road hem. Och mitt intryck blev högst blandat.

Första halvan var tråkig med all ilska och aggression. Jag förstår helt enkelt inte varför det måste vara en så uttdragen beskrivning av territoriekrigen. Dessutom inser jag att jag har lite svårt för böcker där handlingen drivs fram av dialoger, där de beskrivande styckena inte ger mig tillräckligt för att fångas av stämningen eller personernas karaktärer. Personerna blir platta. T.ex när de hela tiden bara är arga och otrevliga, dessutom samtidigt oförklarligt omtyckta av alla andra, som Taylor i Jellicoe Road. Men jag håller ut i min läsning och i andra halvan tar sig boken och helhetsintrycket blir ändå bra. Ingen 'favorit' dock. Det är början för tråkig för.

Referenserna till Dödsynden tycker jag lite extra om, eftersom jag läste just den klassikern i våras. 
 
Läs gärna vad min numer vilande medbloggare skrev om Jellicoe Road här. Jag inser att vi tycker väldigt lika, om än jag är något mindre väl formulerad...

Bok läst under bloggsommarlovet.

2 kommentarer:

  1. Köpte denna för ett tag sedan och skall läsa den under hösten i Jorden runt-utmaningen hos Lyrans Noblesser!

    SvaraRadera
  2. Inte alltför höga förväntningar tror jag är bra för läsupplevelsen av den här boken... Kändes inte särskilt australiensisk...kunde lika gärna varit tex nordöstra USA.

    SvaraRadera