måndag 3 juni 2013

Dödssynden av Harper Lee

Dödssynden är en amerikansk klassiker som utspelar sig i den djupa amerikanska södern. Som onekligen är en fascinerande del av USA. Det senaste året har jag läst Niceville, Beautiful creatures, Rosas buss och i höstas gästbloggade min vän Susanna på Böcker emellan från Columbus, Georgia. Läs hennes recension om Rosas buss

Kanske är det därför jag väljer just Dödsynden i min variant av Mrs E's wallflowerutmaning: En av böckerna på Charlies lista med klassiker i boken Wallflower.

Det är i Alabama som Dödsynden, eller som den vackra originaltiteln lyder To kill a mockingbird, utspelar sig. Det är förvisso ett historiskt USA som skildras men det gör inte boken mindre aktuell. Kanske bokens Tom Robinson, som Susanna Alakoski spekulerar i sitt förord tillpocketupplagan, idag är en spansktalande kvinna.

En svart man blir anklagad för våldtäkt av en vit - white trash - kvinna. En anklagelse som är lika med döden. Genom den 9-åriga vita flickan Scouts ögon följer vi händelseförloppet i den lilla sömniga småstaden. Scouts far Atticus blir utsedd till Tom Robinsons offentliga försvarare och händelserna påverkar oundvikligen livet i Maycomb County och Scout och hennes brors syn på livet.

När jag läser Dödssynden får jag än känsla av att jag läser originalet. Efter denna bok kom alla andra skildringar och filmer om den ibland overkliga rasismen i den amerikanska södern. Jag vet inte om det är så. I vilket fall så finns en nyligen utkommen roman från Historiska Media som jag skulle vilja läsa, Missippi av Hillary Jordan.

Harper Lee skrev endast en bok. Dödssynden fick ett enormt genomslag när den kom ut 1960 och har belönats med Pulitzerpriset.

2 kommentarer:

  1. Den är hemsk och bra. Jag blev arg flera gånger under läsningen, precis som när jag läste The Help. För mig har det gått ganska bra i utmaningen - ligger i fas men har gett upp Fitzgeralds This side of Paradise eftersom den efter 150 sidor fortfarande var trög och tråkig.

    Kul att du hängt på!

    SvaraRadera
  2. Hade jag inte haft så himla många andra böcker jag vill läsa så hade jag gärna läst fler av Charlies klassiker i år. Men det får bli en utmaning på lång sikt istället.

    Lycka till med fortsättningen! Ska försöka följa hur det går för dig!

    SvaraRadera