torsdag 23 maj 2013

Missade världsdeckare

Förra veckan gjorde jag en sammanställning av "exotiska deckare". Häromdagen kunde jag i senaste numret av Omvärlden läsa en uppmaning "Missa inte världens deckare"...

"Genom deckarboomen är det möjligt att få en initierad inblick i politiken, villkoren och vardagslivet i en rad länder" skriver Omvärlden och formulerar därmed det jag tänker när jag vill läsa nutida deckare från all världens hörn.

Här är de av mig olästa och missade deckarna från Omvärldens lista (en del är ej översatta till svenska):

Kina Lisa Sees The Interior om det fattiga livet på landsbygden
Botswana - Unity Dow ger i The screaming of the innocent en annan bild av Botswana än Damernas detetektivbyrå
Sydafrika - Mala Nunn i 50-talets Sydafrika
Mocambique - Mia Couto, afro-deckare med inslag av magi
Mexico - Paco Ignacio Taibo II har tillsammans med zapatistledaren Subcomendante Marcos  skrivit Osaliga döda
Indien - Vikram Chandras Sacred games och Sharath Komarrajus Murder in Amaravati och Makarand Sathe The man who tried to remember

Och så en missad men läst:

Ryssland - Boris Akunins historiska deckare om Fandorin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar