tisdag 28 maj 2013

i taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell

i taket lyser stjärnorna vann Augustpriset 2003 och jag förstår det. Det är klart den bästa av de tre ungdomsböckerna jag läst de senaste dagarna.

Jenna är tretton. Hon är inte en av poppistjejerna men inte heller mobbad. Hon är mittimellan. En som inte märks. Kompisen Susanna är likadan. Jenna är kär i Sakke i 9:an som bor i samma trappuppgång. Vanliga tonårsproblem. Men det som skiljer Jenna från andra är Jennas mamma. Hon är sjuk i cancer. Riktigt sjuk. I taket i Jennas rum har Jenna och henns mamma satt upp stjärnor som lyser. Under en av stjärnorna har Jenna gömt en dikt. Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.

Jag har hört mycket om i taket lyser stjärnorna. Den har liksom dykt upp lite här och var. Nu har jag läst den och det är jag glad för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar