onsdag 1 maj 2013

3 x Fantasy: Högläsning av Harry, Mio och Lånarna

Tre högläsningsprojekt pågår hemma just nu. Harry Potter (2:an), Mio min Mio och Pojken och Lånarna. Uppenbarligen hanterar jag högläsningsböckerna på samma vis som de böcker jag läser själv. Många samtidigt.

Som högläsningsbok utklassar Pojken och Lånarna de andra två. Detta trots att jag tycker väldigt mycket om Mio min Mio. Men Mio min Mio är både lite otäck och lite långsam. Harry Potter är riktigt dryg att läsa högt. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Harry Potter, trots att jag ändå tog mig igenom tre-fyra stycken när de först kom ut. Vad gäller Harry som högläsningsprojekt; Ett barn tröttnade, det andra får vänta på fler i serien, tills böckerna kan läsas på egenhand.

Pojken och Lånarna av Mary Norton älskar vi däremot. Jag älskade Mary Nortons serie själv som barn och vi älskar dessutom Miyzakis tecknade version Lånaren Arietty.

Mary Norton skrev  mellan 1952 och 1982 fem böcker om Lånarna, Pojken och Lånarna, Lånarna i det gröna, Lånarna till sjöss, Lånarna i luften och Lånarna i fara.

Lånarna är tidig fantasy (50-tals värderingarna råder) om en småfolksfamilj som bor under golvet i ett hus. De lever av att "låna" från människorna. Och det nästan värsta som kan hända är att bli sedd. Arietty blir vän med pojken i huset.

Böckerna går tack och lov fortfarande att låna på mitt bibliotek. I sprida skurar går det att skrapa ihop serien från kommunens olika filialer. Jag kan inte låta bli att undra om det inte är dags för nytryck. Varför inte en samlingsvolym. en sådan kom ju ut på engelska 2011: The complete adventures of the borrowers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar