fredag 30 november 2012

Sjunde våningen av Åsa Grennvall och serieutmaningen

Åsa Grennvalls Sjunde våningen är ett starkt relationsdrama med psykisk och fysisk kvinnomisshandel. Det är otäckt och förutsägbart det som händer. En sidvändare. Och en lättnad när Åsa tar sig ur relationen och gå vidare.

Sjunde våningen är min fjärde serie/grafiska roman som jag läser den här hösten tack vare Elis serieutmaning.

I veckans nummer av Vi Läser får jag ytterst lägligt en artikel av Matilda Gustavsson om svenska seriers framväxt de senaste åren. En artikel jag inte kunnat ta till mig om jag inte gått med i Elis seriutmaning denna höst. Serierna jag läst och tänker läsa kan jag nu sätta in i ett sammanhang. Läsning av Liv Strömqvists Ja till Liv pågår och så har jag den väldigt tjocka From Hell av Alan Moore & Eddie Campbell kvar. Riktigt tjocka snygga serier som platsar i bokhyllan är också de en trend enligt artikeln. Matilda Gustavsson avlutar artikeln med 10 svenska favoriter.  Ingen av dem har jag läst, men nu kommer jag känna igen dem när jag botaniserar på mitt biblioteks seriehylla (Som visade sig ha ett fantastiskt urval av serier, väl överenssstämmande med de serier som poppade upp bland deltagarnas val i serieutmaningen!)

När jag nu ändå refererar till Vi läsers senaste nummer så kan jag inte låta bli att glädjande notera att Magnus Montelius får vara med som årets deckare i tidningens listning från A till Ö. Framträdande plats hos Pocketshop såg jag pocketversionen få härom veckan dessutom. Jag säger bara Heja Magnus! Om Mannen från Albanien skrev jag här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar