måndag 15 oktober 2012

Serieutmaning

Jag inser att jag tycker om läsutmaningar. Jag vill ju så gärna bredda mitt läsande och hitta nytt utanför komfortläsningen. Eli läser och skriver har just nu en Serieutmaning. Så här skriver Eli:

Fram till årets slut tänkte jag läsa minst tre seriealbum/grafiska romaner – ett i månaden ungefär.

Det passar mig precis. Jag sneglade på vuxenseriehyllan sist jag var på biblioteket men tog mig inte tid att utforska. Kände dessutom att jag var ute på okänd mark. Vad är bra? Vad är aktuellt? Vad är läsvärt?

Mina egna vuxenserierfarenheter sträcker sig till tre minnesvärda: Marjani Satrapis Persepolis,  Charlie Christensens Röde Orm och Watchmen av Moore, Gibbons och Marx

Min medbloggare har desto bättre koll. Samlade inlägg Serier/Grafiskt på Böcker emellan hittar ni här. Vilsen som jag är i genren tänker jag börja utforska Elis tips och de andra bokbloggarna som hakar på serieutmaningen  för ideer.  Vilka serier det blir får vi se. Det här ska verkligen bli spännande!

2 kommentarer:

  1. Kul att du är med! Jag är också väldigt obevandrad i serievärlden, ett tips är att kolla in hos Bokstävlarna (http://bokstavlarna.wordpress.com/), hon brukar skriva mycket om serier!

    SvaraRadera
  2. Här kommer några tips som dyker upp i mitt huvud just nu, alla i genren självbiografiska eller realistiska serier. Alison Bechdel: "Husfrid". Art Spiegelman: "Maus" - en stark berättelse om holocaust. Och så en barn- och ungdomsserie om Selma Lagerlöfs barndom, "Lill-Selma på Mårbacka" av Maria Bergström och Emily Ryan. Den tyckte jag var väldigt fin och jag blev sugen på att läsa Selmas memoarböcker, den så kallade Mårbackasviten.

    En ny titel som jag kollat in i höst är De anhöriga av Pelle Forshed. Lär vara noveller på temat omvårdnad av våra äldre. Och så har Frances del 3 (Joanna Hellgren) kommit. Ligger på mitt bord, ska läsas snarast!

    Kolla också in seriebibliotekarien.se, där finns en del tips.

    SvaraRadera