onsdag 8 augusti 2012

Den försvunne av Kim Echlin

Det blev en bok till om Kambodja dessa dagar. En bok om en annan tid och med en helt annan ansats än Kum som jag skrev om förra veckan. Det här är en närmast poetisk roman om skräckväldets Kambodja under och efter Pol Pots dagar.

Den försvunne handlar om kanadensiska Anne som förälskar sig i den kambodjanske studenten Serey. När Kambodjas gränser öppnas igen efter den vietnamesiska invasionen återvänder Serey till Kambodja för att söka efter sin försvunna familj. Anne får inga brev av Serey. Många år senare tycker sig Anne se Serey på TV i en demonstration. Hon lämnar allt för att söka efer Serey.

Jag tycker mycket om boken för det vackra, vemodiga, enkla språket och för den vacka, vemodiga, komplicerade kärlekshistorien. Som ändå känns så trovärdig. Kulturskillnader till trots.

Bokens omslag stör mig. Det är vackert visst, men jag undrar varför det är en vietnamesisk kvinna som avbildas. Eller har jag missat något?

Måste i sammanhanget nämna två mycket läsvärda böcker kom ut för några år sedan. Peter Fröbergs Idlings Pol Pots leende och Jesper Huors Sista resan till Phnom Penh. Två riktigt bra böcker som skildrar dessa år förnämligt. Peter Idling som ett resereportage. Jesper Huor genom sökandet efter en försvunnen far. Böckerna kompletterar varandra. Läs båda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar