fredag 4 maj 2012

En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret av Brian Selznick

Det här var en omläsning av en mycket annorlunda, fin och bra bok. Jag har aldrig läst något liknande. Denna gång läste jag den högt för barnen. Tids nog ska vi även se filmen tillsammans. Det är en kombinerad bilderbok och kapitelbok som vänder sig lika mycket till barn som till vuxna. Åtminstone tycker jag det.

I inledningen skriver professor H. Alcofribas. " Men innan du vänder blad vill jag att du föreställer dig att du sitter i mörkret, precis som när en film ska börja på bio." 
Vi laddade med popcorn och släkte ner. Det funkade alldeles utmärkt och det förstärkte den annorlunda läsupplevelsen.

Följ med till 30-talets Paris. Träffa Hugo, Isabelle, Pappa Georges mfl. En resa i filmkonstens tidiga historia. Där drömmar blir till.

1 kommentar:

  1. Nu kommer en ny bok av Brian Selznick. Den heter Underverk och verkar vara gjord i samma stil som HC. Gissa om jag har köpt in den till biblioteket! :)

    SvaraRadera