lördag 3 mars 2012

Mannen från Albanien av Magnus Montelius

För att kunna låna Magnus bok fick jag ställa mig i kö. Eftersom det var fler i kön efter mig fick jag kort lånetid. Roligt för Magnus att hans bok är popuär, tråkigt för mig då jag var blev tvungen att forcera läsandet. Hur jag fick nys om Magnus Montelius bok, Mannen från Albanien - en roman om ett förräderi, går att läsa här.

Att forcera läsandet av Mannen från Albanien visar sig tämligen snabbt inte vara något problem. Boken har bra flyt och driv. Jag kommer ständigt på mig själv med att jag verkligen vill veta hur det kommer att gå och vad som egentligen hänt, i bokens berättelse, men även i landet Albanien.

Mysteriet med mannen från Albanien löser sig ganska tidigt i boken, medan mysteriet med förräderiet vindlar vidare i handlingen till de allra sista sidorna. Det handlar om 60-talets svenska studentvänster, rödvinsfester i Vasastan, rekrytering av Sovjetiska spioner, åsiktregistrering, Kalla kriget, spända relationer mellan Sovjet, Kina och Albanien. Mitt i allt detta, fast 25 år senare, nystar journalisterna Tobias Meijtens och Natalie Petrini fram historien om förräderiet. Allt är skickligt beskrivet och det märks att Magnus har koll på det han skildrar.

Jag är glad att Tobias Meijtens och hans privatliv inte får mer plats än det får. Han är trovärdig och det räcker så. Mycket är inte alltid mer. Dessutom gillar jag att han är ett relativt öppet kort som kan utvecklas i den mest oväntade riktning, om han skulle få komma med i fler böcker.

Det är en riktigt bra bok och jag är förstås imponerad! Mina förhoppningar är förstås att, om vi nu får följa Tobias Meijtens i vidare äventyr, så sker det med kopplingar till något eller några av alla de andra regioner och länder Magnus bott och arbetat i... Men framförallt ser jag fram emot Magnus fortsatta författarskap med nyfikenhet och förväntan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar