fredag 16 mars 2012

Hugo Cabret och Hungerspelstrilogin

Två av dagens filmrecensioner i DN får mig att reflektera enligt nedan, samt har fått mig att ställa mig i kö till ytterligare två böcker på biblioteket...

Hugo Cabret
Dags för en omläsning av denna fantastiska bilderbok som min medbloggare en gång tipsade mig om. En bilderbok i samma genre som Shaun Tans böcker i den mening att de är bilderböcker för barn men lika mycket för vuxna.

Det stör mig att i DNs recension omnämns boken bara i förbifarten. Boken är förmodligen genom sitt upplägg och fina bildspråk stor inspiration till filmen, inte bara som historia.

Filmen vill jag se. Men jag måste helt enkelt läsa om boken före. Och denna gång tillsammans med barnen.






Hungerspelstrilogin

Har velat läsa trilogin rätt länge nu, men det har alltid varit kö på biblioteket på den. Tids nog minskar väl kön har jag tänkt. Men i och med den hype som verkar omge filmen, så inser jag att kön inte kommer att minska.

Även denna film vill jag se. Men jag tänker definitivt läsa böckerna först.

1 kommentar:

  1. Sett båda filmerna innan jag har läst böckerna och de fick båda 4 av 5 från mig :) Ska läsa böckerna också inom kort!

    SvaraRadera