måndag 27 februari 2012

Family living - den ostädade sanningen

I enkätsvaren förut skrev jag att jag undviker roliga och lättsamma böcker.
Det stämmer förstås inte, och jag har redan brutit mot den "regeln". Jag kunde inte motstå att bläddra mig igenom Family living, som är tecknaren Lotta Sjöbergs nya bok efter Bebisbekännelser.

Det här är livspusselporr på hög nivå och det finns knappt en enda sida jag inte känner igen mig i. Lotta Sjöberg har sinne för detaljer, det är fyndigt och snyggt tecknat. Boken har rätt mycket karaktär av vitsiga enrutingar som samlats på hög, vilket gör att den passar bäst som blädderverk. Perfekt toaläsning, om man vill vara krass. Eller presentbok.

Kanske förmedlar den här boken en lite för gullig bild av den traditionella kärnfamiljen, trots allt, mitt bland alla dammråttor. Men ideal eller inte, jag tror många familjer i praktiken har det ungefär så här. En bild jag fastnar för är den där mamman önskar att hon kunde klona sig i ett antal olika provrör för att klara av allt. En som gör allt det tråkiga hushållsarbetet, en som alltid har tid för barnen, en som tränar, en som sköter karriären, en som är kåt, en som har kvar vännerna, etc etc. Men en viktig klon saknas. Det är den där föräldern som hinner ha fritidsintressen. Som att blogga till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar