tisdag 28 februari 2012

Eld och Snö av Yngve Ryd

I dessa sportlovs- och vinterfjällstider kommer här ett kort inlägg om två helt fantastiska böcker.

Eld: Flammor och glöd -samisk eldkonst och Snö: Renskötaren Johan Rassa berättar.

Jag har inte läst ut någon av böckerna. Det var flera år sedan jag började. Och det känns som om jag aldrig kommer att läsa klart dem heller. För när jag når slutet kommer jag bara börja om igen.

För mig kommer dessa böcker vara ständigt pågående läsupplevelser. Det finns inte en chans att jag kommer kunna ta till mig all denna kunskap, utportionerad i små korta snuttar, sida upp och sida ner. Inte heller kommer jag kunna minnas allt jag läser. Så det kommer att gå utmärkt att börja om från början igen när jag väl nått slutet. Och jag bara njuter. Helt och fullt. Jag är på fjället när jag läser.

Av Yngve Ryd finns även utgiven Ren och Varg: Samer berättar och Timmerhästens bok. Säkerligen lika fina, men jag har inte börjat läsa i dem. Än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar