tisdag 21 februari 2012

Enkätdags

Det verkar som om alla andra bokbloggare svarat på den här enkäten, så då är det väl min tur. Håll till godo!

Senast lästa: Handlingen av Sara Mannheimer.
Senast köpta bok: Levererade eller beställda? Om det förstnämnda så har jag skrivit om det här.
Senast lånade bok: En berättelse om kärlek och mörker, samt Hur man botar en fanatiker, båda av Amos Oz.
Senast fådda bok: Ja till Liv! av Liv Strömquist.
Favoritbokhandel: Absolut inte Akademibokhandeln, däremot LundeQ i Uppsala som var dess föregångare på orten. Fyra våningar sprängfyllda med böcker - och rulltrappor mellan våningarna! Den bokhandeln förgyllde min barndom.
Favoritbibliotek: Det bibliotek där jag kommer att få min drömtjänst. Dvs ett bibliotek med plats för drömmar, och drömmare.
Antal lånekort: Det borde vara ett tiotal, men plastkorten tillhör en förgången tid.
Använder som bokmärke: Allt från kvitton och låneavier till olika "riktiga" bokmärken. Har bland annat ett från en liten bokhandel i Notting Hill (nej, inte Hugh Grants resebokhandel) som nu sjunger på sista versen.
Favoritfärg på bok: Kan man ha det?
Favoritmat/snack vid läsning: Jag citerar en annan bloggare: Alltså, ungefär vad som helst, bara det inte kladdar och bara det går att äta med en hand.
Favoritdryck vid läsning: Kaffe förstås. Eller te, det beror på klockslaget.
Favoritställe att läsa på: Divandelen på vardagsrumssoffan.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu: Typ 32, i Oz tjocka bok (se ovan).
Den här boken köper jag till en förälder: Till mamma något av Linda Olsson.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Äsch, jag citerar igen: Jag har inte riktigt någon bästa vän, men skulle jag köpa en bok till en vän så väljer jag något som jag själv gillar och som jag tror att vännen gillar också.
Den här boken köper jag till en partner: Neil Gaimans senaste.
Favoritgenre: Ingen. Kanske lyrik, trots allt? Det är i alla fall den hylla som är svårast att gallra - både hemma och på jobbet.
Favoritformat: Definitivt inte pocketböcker med för liten stil. Jag kämpade mig igenom Idioten på det sättet och det gör jag inte om.
Författarfavorit: Se min presentationssida.
Den tjockaste bok jag läst: Kan det vara Shogun av James Clavell? 1014 sidor om jag minns rätt.
Den tunnaste bok jag läst: Lär ju vara någon pekbok.
Favoritljud när du läser: Min egen andning och bladen när de vänds.
Favorittidning: Ingen just nu. Uppsalademokraten har tyvärr lagts på is.
Prenumererar på: ETC, Vi läser, Språktidningen.
Favoritbokblogg: Har inte upptäckt någon som jag absolut inte vill missa.
Mitt bästa bokminne: Minns inte.
Senaste bokfyndet: Minns inte.
Senaste impulsköpta bok: Sara Beischers Jag ska egentligen inte jobba här.
En bra bok att ge bort: Finns ingen bok som passar alla.
Bokgenre som jag undviker: Böcker som beskrivs som vansinnigt roliga och lättsamma.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Slänger om de är så dåliga att jag inte kan ge bort dem med gott samvete. Inbundna i brännbart och pocket i tidningsinsamlingen.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Läsdagböcker. En handskriven, och numera även en i excel. Plus denna blogg.
Så här sorterar jag min bokhylla: Varierar mellan kaotiskt och ganska ordinärt.
Nästa bok jag ska läsa: Hur man botar en fanatiker av Amos Oz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar