lördag 6 augusti 2011

En dag till skänks av Anna Gavalda


Fransk feelgood full av sprudlande påhitt. Det här är en liten berättelse om att kasta loss från plikter och tråkig vardag och drömma sig tillbaka till en svunnen ungdomstid. Några syskon i 30-årsåldern är på väg till ett bröllop, men bestämmer sig impulsivt för att rymma och söka upp brorsan istället. Det blir en "galen" kväll då de bland annat hamnar på ett helt annat bröllop (betydligt mer uppsluppet och mindre förnämt).

Jag känner att jag inte riktigt är rätt läsare för den här boken. Men varför söka efter ett djup som kanske inte finns, bättre att istället se berättelsen som något i stil med en glad jazzlåt eller en träffsäker tidningskrönika. Varning dock för klichéer om romer och andra "färgstarka" människor. Och... snacka om att överanvända tre prickar... mamma mia!

1 kommentar:

  1. Jag kanske borde ge den en chans. Jag är ju lite mer för feelgood än du! Blev besviken på hennes förra som bara kändes så ointressant. Dessutom stör jag mig också på språket. Men jag gillade Tillsammans är man mindre ensam, åtminstone filmversionen.

    SvaraRadera