torsdag 21 juli 2011

Giganternas fall av Ken Follett

Den tog sin tid, men så var den också 6 cm tjock. Och jag har inte haft så mycket tid att läsa de senaste veckorna...

Giganternas fall är den första delen i Ken Follets triologi om 1900-talet. I trilogin kommer vi följa 1900-talets historia i Västerlandet genom några personer och familjer i Ryssland, Tyskland, England, Wales och Amerika.

I första boken handlar det framförallt om 1:a Världskriget, revolutionen i Ryssland och kampen för allmän och kvinnlig rösträtt i Storbritanien. Vi träffar Lenin och andra verkliga personer men framförallt grottar vi ner oss i skyttegravarna i Somme, på fackföreningsmöten i Wales och i kravaller i Petrograd. Och så lite kärlek på det.

Det föds några barn i Giganternas fall. Jag antar att de är dem vi får möta, om nått år eller så, i den andra boken i trilogin. Då kommer 2:a Värlskriget rasa. Jag undrar vad som sen får fokus i tredje boken?

Även om den tog sin tid, så var det en skön bok för semesterläsning. Inget oväntat hände runt hörnet, men nog lärde jag mig lite om 1:a Världskriget. Det handlar ju, jämförelsevis, trots allt oftast om 2:a Världskriget i både film och litteratur. Men snäppet intressantare hade det förstås varit om vi fått följa något livsöde som utspelade sig i Asien och/eller Afrika också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar