måndag 6 juni 2011

Fallet med den försvunna tjänsteflickan av Tarquin Hall

Ännu en bok jag läst som utspelar sig i dagens Indien. Denna gång handlar det om en privatdetektiv i Delhi ...och ja naturligtvis tänker man på Madam Ramotswe. Men det passar även i Indiens myller med lite småputtrigt exotiskt mysterielösande.

Vish Puri är en äldre excentrisk men smart och förutseende privatdetektiv som löser sina uppdrag diskret och till belåtenhet. Mest handlar det om förarbeten inför arrangerade äktenskap men Vish Puri får även andra mer spännande fall att ta hand om. Lite komiska episoder, lite satiriska slängar till den Indiska byråkratin, klass- och kastsamhällets olika världar sida vid sida och mycket annat.

Lättläst, lättsmält och underhållande. Fler böcker i en serie utlovas på bokens baksida. Jag kommer förmodligen läsa dem alla.

En bok med lite samma stuk som jag tyckte mer om var Farahad Zamas Mr Alis äktenskapsbyrå. Lika lättsam men varmare och charmigare. Personkaraktärerna i Mr Alis äktenskapsbyrå kändes mer sympatiska och lite mer på riktigt. Inte lika uppstyltade som i Fallet med den försvunna tjänsteflickan. Även Mr Ali kommer fortsätta med sin äktenskapsbyrå i fler böcker... Jag kommer förmodligen läsa alla dem också.

1 kommentar:

  1. småputtrigt är det gemensamma ordet i våra texter, och förstås parallellen med Damernas. Jag började med mannen som dog skrattande och det funkade också.

    SvaraRadera